بیش از یک و نیم سال از فعالیت هیات مدیره دوره چهارم کانون کشوری می گذرد. این تشکل صنفی مردم نهاد در خلال دوره های دوم الی چهارم (حدوداً هفت سال) با پیگیری ها و اقدامات مستمر و اصولی، ضمن تعامل منطقی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مقامات ارشد قوه مقننه و مجریه و ...، خواسته ها و تنگناهای مقعطی یا اساسی هزاران آموزشگاه خدوم در اقصی نقاط میهن عزیز اسلامی را شناسایی و بررسی و در جهت حل و فصل آنها اهتمام جدی به عمل آورده که گزارش تلخیص شده از اهم عملکرد صورت گرفته و عمده ترین نتایج حاصله را ذیلاً ارائه می نماید:

· از آنجا که بخش عمده ای از تلاش های کانون کشوری با همگامی و پشتیبانی قریب به دویست و پنجاه انجمن صنفی و بیست و نه کانون صنفی به ثمر رسیده و یا در حال پیگیری موثر است، لذا بذل جدیت وافی در هرچه فراگیرتر شدن انجمن های صنفی و کانونها و وحدت رویه آنها و اهتمام کافی و پیوسته در راستای انسجام مطلوب، همفکری و هرچه دموکراتیک تر شدن این تشکل ها هدف اصلی بوده و می باشد.

موارد اساسی انجام شده یا در حال پیگیری:

1- اصلاح و اعمال تغییرات اساسی در آیین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه ها:

از آنجایی که حتی آخرین نسخه اصلاحی آیین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه ها (مصوب سال 1385 هیات محترم وزیران) نیز کماکان موجد بسیاری از تنگناهای آموزشگاه ها و مرجع اعمال نظارت ها و دخالت های بیش از حد متعارف سازمان در همه ارکان و جزئیات امور اجرایی آموزشگاه ها بود. لذا تغییر و اصلاح این آیین نامه خواسته همه آموزشگاه ها می بود، بنا بر این در دستور کار کانون کشوری قرار گرفت. در این راستا پس از مکاتبات و طرح موضوع نزد مقامات ذیربط، سرانجام اعمال اصلاحات در آیین نامه مزبور از اواسط اردیبهشت ماه سال 88 به طور رسمی تحت بررسی هیات نظارت مرکزی (به نیابت از هیات محترم وزیران) و با حضور نمایندگان کانون قرار گرفت و بحمداله آیین نامه جدید با عنوان "ضوابط و دستورالعمل های تاسیس و اداره آموزشگاه های فنی و حرفه ای" در پاییز سال 88 به تصویب نهایی رسید و جهت اجرا به استان ها ابلاغ گردید و تا حدود زیادی تنگناهای اداری این موسسات مرتفع گردید.

2- تحقق معافیت مالیاتی و استمرار پیگیری تخفیف درحق بیمه تامین اجتماعی

تصویب قانون معافیت مالیاتی و ارائه طرح پوشش جامع تامین اجتماعی برای موسسین و مدیران (با اعمال یارانه 50% درصدی در حق بیمه) و درخواست برای رفع برخی تبعیضات موجود بین آموزشگاه های فنی و حرفه ای با دیگر مراکز آموزشی مشابه از سال 90 مورد هدف کانون کشوری بوده است.

خوشبختانه با همیاری همه همکاران و تشکل های صنفی تحت پوشش (برای جلب نظر نمایندگان محترم مجلس در استانها) معافیت مالیاتی آموزشگاه ها در سال 92 تصویب و بعد از تایید نهایی شورای نگهبان در سال 94 محقق شد . همچنین  موضوع بیمه هم پس از تصویب کمیسیون محترم بهداشت، یکبار در صحن مجلس مطرح شده و مجدد جهت مشخص شدن محل تامین اعتبار به کمیسیون برگشته که در حال پیگیری است.

3- ایجاد منزلت و جایگاه ارزنده برای تشکل های صنفی آموزشگاه ها و به ویژه کانون کشوری

4- امضای تفاهم نامه همکاری بین کانون کشوری و سازمان در مورخ 87/11/06 که به عنوان نقطه عطفی در به رسمیت شناختن توانایی کانون کشوری توسط سازمان و اعلام آمادگی برای احاله برخی تصدیگری ها و برون سپاری ها به این کانون و تشکل های صنفی زیر مجموعه به شمار می رود.

5- منتفی نمودن ارائه سفته تضمینی موسسین به سازمان (که الزامی شده بود).

6- تفکیک وظایف مدیر از موسس در جهت ایجاد امنیت شغلی و سرمایه موسس و ضمانت  استمرار کار آموزشگاه ها (به نحوی که مدیر منصوب موسس پاسخگوی عمده ضعف های اداری و اجرایی آموزشگاه شناخته شد)

7- ایجاد سهولت و سرعت در بکارگیری مربیان مورد نظر موسسین و حذف تشریفات وقفه آور و رفع وضعیت  انحصارگرایانه پدید آمده در به کارگیری مربی

8- تنظیم فرمت جدید قرارداد کارآموزی و نیز نمونه قرارداد کاری متعادل و منطقی با پرسنل نیمه وقت و تمام وقت آموزشگاه و سایر فرم های مورد نیاز

9- تثبیت شرط تکمیل حداقل هفتاد درصد ظرفیت آموزشگاه های موجود (در یک رشته) جهت صدور مجوز جدید آموزشگاه در آن رشته (یا حرفه) در هر منطقه (پدیده اشباع) و تعیین برخی محدودیت های جغرافیایی در شهرها از این لحاظ (که متاسفانه این امتیاز مهم با بهانه لزوم اجرای قانون توسعه کسب و کار، چندی است با چالش مواجه شده ومنجر به صدور بی رویه پروانه تاسیس گردیده است).

10- تعیین خط مشی جدید برای بازرسی از آموزشگاه ها و تبدیل اساس اولیه آن به مقوله (ارشاد و نظارت حرفه ای) و تصویب شیوه نامه تنبیهات و تشویقات در این راستا و تاکید بر لزوم برخورد منطقی بازرسین با آموزشگاه ها و ضرورت رعایت شئونات مدیران و موسسین در خلال فرایند بازرسی

11- پیگیری جهت اصلاح روند برگزاری آزمون های ادواری (محدودسازی و درج علامت ستاره جلو برخی رشته ها). این آزمون ها همواره یکی از عوامل مهم خالی ماندن صندلی آموزشگاه ها و یکی از راهکارهای متخلفین و مراکز آموزشی غیرمجاز برای اخذ مدرک بوده و می باشد.

12- امکان صدور تاییدیه حضور و طی دوره توسط آموزشگاه ها (با فرمت مشخص) برای کارآموزانی که دوره های آموزشی بخشی از استانداردها را در آموزشگاه ها طی کرده اند.

13- ارائه راهکارها جهت ایجاد انتظام بیشتر و بهینه سازی امر برگزاری آزمون ها و پیگیری برای ایجاد باور قطعی به ضرورت برگزاری آزمون ها توسط آموزشگاه ها (در دوره های کوتاه مدت زیر 200 ساعت یا پودمانی که محتوی آموزشی آنها کفایت استاندارد کامل یک شغل را نمیکند) و مصوب نمودن احاله امور اجرایی آزمون ها به تشکل های صنفی آموزشگاه ها در شورای سنجش سازمان

14- تعیین راهکارهایی برای تزکیه درون صنفی و توسعه اخلاق حرفه ای در تشکل ها و آموزشگاه ها

15- جلب اعتماد آموزشگاهها و ترغیب آنها برای عضویت و سرمایه گذاری به منظور راه اندازی و تاسیس چندین شرکت تعاونی قانونی در استان ها (با بنیه مالی مناسب) و نام اختصاری "همتا" یا "هدایت مهارت ها و وتوسعه آموزشگاهها" که به نوبه خود اقدامی بزرگ و بنیادی برای فعالیت های اقتصادی و کمک به اجرای آموزش های کلان و نوین آموزشگاه ها (به صورت جمعی و مشارکتی) به شمار می آید و شرط موفقیت آنها حمایت جدی سازمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این شرکت ها در راستای تقویت اصل تعاون در قانون اساسی می باشد.

16- امکان ایجاد شعبه توسط آموزشگاه های موجود در همه نقاط کشور

17- اخذ موافقت و صدور دستور وزیر محترم وقت کار و امور اجتماعی جهت اختصاص محل و مکان برای تشکل های صنفی آموزشگاه ها در تهران و استان ها (که متاسفانه عمدتاً عملیاتی نشد).

18- سپرده شدن تعیین و پیشنهاد شهریه رشته های مختلف آموزشگاه ها به تشکل های صنفی مربوطه و تصویب نهایی آن در هیات نظارت هر استان که سبب بهبود وضعیت منصفانه میزان شهریه ها و صیانت از منافع کارآموز گردید.

19- انجام مکاتبات، مراجعات، برگزاری جلسات، گردهمایی ها و پیگیری های مکرر برای:

1-19-  اجتناب از روند رشد و تعدد روز افزون مراکز مهارت آموزی غیرمجاز و غیر مسئول خصوصی و یا وابسته به نهادها و دستگاه های متعدد دولتی و شبه دولتی

2-19- جلوگیری از به صحنه آوردن شرکتها، مشاورین، پیمانکاران و ... (به بهانه تقویت بخش خصوصی) به منظور عقد قراردادهای برون سپاری و... با آنان (که تضییع کننده حقوق تشکل های صنفی آموزشگاهی بود).

3-19- اعتراض به توقف معرفی دانش آموزان کاردانش از طرف وزارت آموزش و پرورش جهت مهارت آموزی به آموزشگاهها (و سوق دادن آنها به مراکز آموزشی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه ها) در حالی که آموزشگاهها وابستگی شدیدی به کارآموزان کاردانش داشته و دارند.

4-19- اعطای تسهیلات بانکی و حمایت های مالی از آموزشگاهها

5-19- اعتراض به صدور مجوز برای تاسیس مراکز همجوار دانشگاهی از طرف سازمان (که با دلایلی غیرقابل توجیه سبب جذب رایگان دانشجویان به این مراکز (حتی دانشگاههای غیردولتی) گردیده است.

20-  برخورد با رقابت غیرسالم و حذفی توسط آموزشگاه ها با یکدیگر و ظهور پدیده نامطلوب DAMPING در میان آنها (و تخلف محسوب شدن تخفیف غیر مجاز در شهریه)

21- پیشنهاد پیش خرید صندلی آموزشگاه ها با اعتبارات دولتی (به ویژه در شته های مقبول جامعه) به صورت خرید خدمات آموزشی و اجتناب از توسعه سخت افزاری در سازمان و خودداری از ایجاد مراکز جدید توسط دولت

22- در سالهای اخیر، کانون کشوری به هر مناسبت و در اکثر مکاتبات و دیدگاههای منتشر شده خود، به لزوم "یکی شدن متولی آموزشهای فنی و حرفه ای کشور" و ضرورت وحدت رویه در این زمینه به عنوان نظریه ای کارشناسی، تاکید نموده و آن را به مقامات مختلف کشور ارائه نموده است. عدم حل این مورد مهم، به ظهور "عملکرد جزیره ای" سازمانها و نهادهای مختلف در زمینه مهارت آموزی منجر شده است.

23- در سایه پیگیری ها و اقدامات این کانون، سرانجام یکی از بزرگترین و خطیر ترین خواسته های بر حق آموزشگاه ها که تاثیری اساسی در ایجاد امنیت شغلی و بهینه سازی روند کاری آنها و موجبات مشارکت منتخبین آموزشگاه ها در تعیین سرنوشت و وضعیت آنها را فراهم نموده است تحقق یافت و تغییراتی اساسی در وظایف و ترکیب هیات نظارت مرکزی (که بر اساس آیین نامه، بالاترین مرجع تصمیم گیری در خصوص وضعیت و مسائل آموزشگاه ها است) و نیز هیات های نظارت استانی به عمل آمد و برای اولین بار در تاریخ آموزشگاه ها و سازمان، دولت موافقت کرد تا 4 نفر از 11 نفر عضو صاحب رای هیات نظارت مرکزی کانون کشوری و 4 نفر از 9 نفر اعضای هیات نظارت استانی نیز توسط کانون کشوری انتخاب و منصوب می شوند.

24- به منظور ایجاد تحول اساسی در رسالت ها و عملکرد آموزشگاه های فنی و حرفه ای و رویکرد تدریجی و هر چه بیشتر آنها به ایفای نقش بیشتر و بهتر در برنامه ریزی و اجرای دوره های نوین مهارت آموزی، آموزشگاه ها ترغیب شده اند تا از طریق اهتمام و سرمایه گذاری لازمه در تشکیل کنسرسیوم ها بتوانند نیاز های آموزشی جامعه علی الخصوص بازار کار را با توجه به رشد وتغییر تکنولوژی ها و تنوع آنها و بازار کسب و کار پاسخگو باشند.

25- تالیف و چاپ و توزیع حدود 22 عنوان کتب نوین مهارتی (به صورت مجموعه سوالات و خلاصه متن درس) توسط کارگروه مربوطه در کانون کشوری (متشکل از سه نفر اعضای هیات مدیره  یکنفر رئیس کانون استان و یک نفر رئیس انجمن). این اقدام به آشفته بازار وضعیت کتاب (به خصوص در حوزه آموزشگاه ها) از یک طرف و نابسامانی های بانک سوالات و تنش های موجود در آزمون ها نسبتاً پایان داد.

26- عقد قرارداد با وزارت دفاع و پشتیبانی (از طریق ایزایران) در سال 92 در رابطه با اجرای طرح یاوران امید (آموزش مهارتی خانواده نیروهای مسلح) که از این طریق صدها میلیارد ریال به سفره آموزشگاه وارد شد و  چند هزار کاآموز به این موسسات معرفی گردیدند.

27- پیشنهاد، پیگیری، تصویب و عملیاتی نمودن شیوه نامه امکان برگزاری کلاس های خصوصی و نیمه خصوصی و نیز دوره های خاص (یا بخشی از استاندارد) توسط آموزشگاه  ها که به نوبه خود، تحولی در تکمیل ظرفیت و اجرایی شدن دوره های آموزشی تخصصی در آموزشگاه ها محسوب می شود.

28- پیشنهاد، پیگیری، تصویب و عملیاتی نمودن شیوه نامه امکان استقرار چند آموزشگاه در یک مکان مشترک به منظور صرفه جویی در اجاره محل، پرسنل پذیرش، خدمه، مدیریت، آب و برق، گاز، تبلیغات و ... به عنوان گروه های آموزشگاهی

29- پیشنهاد پیگیری طرح آموزش تولید و بازار محور برای تعدادی از آموزشگاه هایی که امکان پدید آوردن محصولات کیفی قابل عرضه در بازار های داخلی و خارجی را دارا می باشد.(در راستای بهبود وضعیت اقتصادی آنها) و رفع ممنوعیت انجام کار تولیدی حین آموزشی توسط کارآموزان در آموزشگاهها.

30- پیگیری و ارائه طرح توجیهی ایجاد 5 مرکز فوق تخصصی پیشرفته IT در 5 کلان شهر کشور با کمک های مالی و سرمایه گذاری مشترک آموزشگاه ها و سازمان

31- تدوین سند راهبردی و نقشه راه جهت توسعه آموزشگاه های فنی و حرفه ای کشور (مشتمل بر شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات اجرای آموزش ها توسط بخش خصوصی.

32- آسیب شناسی فعالیت آموزشگاه ها و شناخت تنگناها و معضلات این موسسات در چهار بخش:

درون واحدی (در حوزه مدیریت کسب و کار آموزشگاه ها)

درون تشکیلاتی (سازماندهی هرچه بیشتر تشکل های صنفی و بهینه سازی روابط تشکیلاتی و تنظیم سلسله مراتب و ارزیابی عملکرد آنها)

درون سازمانی (شناخت معضلات و تنگناهای مبتلا به آموزشگاهها در رابطه با عملکرد، نحوه نگرش و برنامه های جاری و کلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور) که در مقاطع زمانی مختلف مستقیما و یا از طریق هیات نظارت مرکزی به صورت مختلف به روسای وقت سازمان ارائه و تا رفع آنها پیگیری به عمل آمده و اخیراً نیز این مهم طی نامه ای حاوی خواسته های 20 گانه آموزشگاه ها در بدو ورود ریاست جدید سازمان به ایشان ارائه گردید.

برون سازمانی (شناسایی کاستی های قانونی و ارائه خواسته های اساسی به منظور پر کردن خلاء های قانونی به منظور حل مشکلات، محدودیت ها، رفع موانع، ایجاد فرصت های مطلوب، فراهم سازی تسهیلات و... برای توسعه بهینه سازی فعالیت آموزشگاه ها و گسترش مهارت آموزی در کشور

بخشی از این موارد اخیراً از طریق تدوین مجموعه خواسته های 12 گانه از نمایندگان محترم ملت و تشکیل کمپین تعامل با مجلس تحت پیگیری قرار گرفته است. برخی از دیگر موارد برون سازمانی عبارتند از:

· رفع معضل لزوم تغییر کاربری مسکونی محل های استقرار آموزشگاه به کاربری تجاری وفشار شهرداری ها در این رابطه

· رفع برخی تبعیضات کاری نظیر محدودیت برگزاری کلاس های مختلط از طریق پیگیری در شورای عالی محترم انقلاب فرهنگی

· تعامل با بانک ها جهت اعطای تسهیلات مناسب و وام های بهره اندک

· فراهم آوری جنبه ها و فرصت های رفاهی و تفریحی برای موسسین و مدیران و مربیان آموزشگاه ها نظیر تشکیل صندوق های تعاون اعتباری

· پوشش بیمه تکمیلی و بهداشتی

· برقراری تورهای توریستی مناسب داخلی و خارجی

· تاسیس بانک ویژه مهارت آموزی

· اخذ امتیاز نشریه مهارت آموزی به عنوان ارگان کانون و عقد تفاهمنامه های مختلف با وزارت خانه ها، دستگاه های اجرایی و نهادها برای ایجاد فزصت های جدید آموزشی و تامین ظرفیت آموزشگاه ها و سایر موارد

33- تقویت ساختار تشکیلاتی کانون کشوری و به صحنه آوردن تعداد کثیری از همکاران خبره و فرهیخته به منظور همیاری در انجام امور اجرایی و توسعه خردورزی جمعی از طریق ایجاد کمیته های ستادی و راهبردی- کمیته اجرایی (متشکل از 8 کارگروه اجرایی) کمیسیون های تخصصی در شش رشته اصلی

34- اجرای دوره های آموزشی فرااستاندارد و ارتقاء برای مربیان آموزشگاه ها (با هماهنگی کمیته سه جانبه متشکل از دفتر موسسات کارآموزی آزاد سازمان  مرکز تربیت مربی کرج و کانون کشوری)

35- همکاری گسترده در بهینه سازی، انجام اصلاحات، بروز رسانی، پودمانی کردن و حذف یا تدوین استانداردها از طریق کارگروه استاندارد، کمیسیون های تخصصی و ارتباط ماتریسی آنها و تعامل مطلوب با دفتر طرح و برنامه ریزی درسی و دفتر سنجش و آزمون سازمان

36- تلاش در راستای شناخت فناوری های نوین و نیازهای بازار کسب و کار مدرن جهت معرفی شغلهای جدید و متناسباً ارائه استاندارد های مورد نیاز برای آموزش این شغلها در آموزشگاه ها و جایگزینی آنها با رشته های قدیمی یا فسیل شده

37- برنامه ریزی و نظارت بر همایش ها و سمینارهای توجیهی و عملی و غیره (بصورت رایگان) برای موسسین، مدیران و مربیان آموزشگاه ها در جهت ارتقای توانمندی های ویژه کسب و کار در آنها (به صورت فرا استانداردی)

38- برگزاری چندین همایش و گردهمایی بزرگ آموزشگاه ها با حضور مقامات مختلف کشور و از جمله:

·         گردهمایی مدیران آموزشگاه ها در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی با حضور ریاست محترم مجلس و مقامات وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

·         همایش بزرگ خصوصی سازی آموزش های فنی و حرفه ای در برج میلاد در حضور دکتر لاریجانی و بیش از 40 نفر از نمایندگان محترم مجلس و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ریاست و مدیران ارشد سازمان

·          برگزاری همایش بزرگ منتخبین آموزشگاه ها در شهر قم با حضور آقای دکتر لاریجانی و بیش از هزار نفر از موسسین و مدیران استان قم و استان های همجوار

·         دهها گردهمایی و مجمع عمومی به منظور تعیین برنامه ها و ارائه گزارش عملکرد با حضور روسای وقت سازمان و انجمن های صنفی

39- عقد تفاهم نامه های همکاری به منظور اجرای برنامه های آموزشی جهت خانواده های اعضای حوزه های علمیه، کمیته امداد و ...

40- ارائه راهکارها و طرح های نوین در جهت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در کشور به مقامات ارشد نظام و پیگیری اجرایی شدن آنها

گالری تصاویر

جلسه مشترک هیات ریسه کانون کشوری و مسئولان سازمان با ریئس کمیسیون اجتماعی مجلس جناب دکتر عزیزی

آذربایجان شرقی میزبان ریاست محترم سازمان جناب دکتر سازگار نژاد

سفر جناب دڪترلیراوے ریاست محترم ڪانون ڪشورے به استان آذربایجان شرقی

حضور ریاست محترم ڪانون ڪشورے در استان همدان

شست هم اندیشی نمایندگان کانون کشوربا روسای انجمنها وهیئت مدیره کانون، با مدیرکل استان مازندران

نشست هم اندیشی نمایندگان کانون کشوری با کانون ومدیرکل گستان

نشست هم اندیشی کانون انجمن صنفی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای-کردستان 96

دکتر لاریجانی در همایش مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای:

خدمات الکترونیک

اطلاعات تماس

دفتر روابط عمومی:     88016099 (021)
شماره دورنگار:     88016099 (021)
سامانه پیام کوتاه:     00000000000
تهران، امیرآباد شمالی، بعد از شهید گمنام،نبش خیابان هفتم
پلاک 1897 ، ساختمان 33  طبقه سوم واحد 13
پست الکترونیک:     info@kanontvto.ir

 

درباره کانون

در سال 1383 پیرو سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت بخش های خصوصی و احاله تصدی گری های دولت به بخش های توانمند غیر دولتی کشور، کارفرمایان آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای مبادرت به ایجاد تشکیلات سیستماتیک و منسجم نمودند که در این راه مسئولین وقت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اتخاذ سیاست های حمایتگرانه و پیش برنده، کمک های شایانی نمودند که جا دارد تشکر و سپاس ویژه ای از آن عزیزان داشته باشیم.

ادامه مطلب...

Template Design:Dima Group